Nagrania
Poniżej udostępniono nagrania referatów z pierwszej edycji konferencji Mózg-Umysł-Religia z roku 2013. W poniższych zasobach znajdują się wystąpienia jedynie tych osób, które wyraziły zgodę na publikację.
W celu pobrania pliku w formacie mp3 należy kliknąć nazwę panelu.
Sobota
Christine Maria Przybyła „Ateizm w perspektywie teorii religii jako biologicznej adaptacji"
Grzegorz Marek „Sumienie jako adaptacyjny mechanizm neuropsychologiczny"
Wojciech Sak „Wolna wola – doświadczenie osobowe w obliczu neuronauk"
Marta Antosz „Sicarios – rola religii i narkotyzacji w rzeczywistości oraz fikcji literackiej"
Maciej Grzelczyk „Petroglify i piktogramy jako dowody odmiennych stanów świadomości ludności prahistorycznej"
Jakub Szczęśniak „Etapy odmiennych stanów świadomości. Modele: Grofa, Reichel-Dolmatoffa, Lewis-Williamsa i Dawsona – porównanie"
Paweł Łowicki „Doświadczenie mistyczne a substancje psychoaktywne"
Konrad Pomorski „Stany mistyczne i doświadczenie śmierci po zażyciu dimetylotryptaminy (DMT)"
Radosław Stupak „Ketamina. Czyli doświadczenia schizofrenia, doświadczenie mistyczne i lek na depresję i uzależnienie w jednym"
Kasper Kalinowski, Łukasz Okruszek „Od przeżyć mistycznych po utratę wiary – czyli o związku zaburzeń neuropsychiatrycznych z religijnością"
Monika Słodka, Dagna Skrzypińska, Kamil Łacina „Relacja między schizofrenią a religią i religijnością"
Bernadeta Prandzioch „Głód doskonałości. Anorexia mirabilis – między asceza a psychopatologią"
Matylda Ciołkosz „Ahankara, buddhi, manas, purusza – mechanizm poznawczy w Sankhjakarice w świetle teorii kognitywnych"
Magdalena Rydzewska „Poznawcze mechanizmy medytacji buddyjskiej"
Maksymilian Woch „W poszukiwaniu śladu nieskończoności, czyli medytacja jako powrót do kołyski. Odtwarzanie poznawczych doświadczeń protowerbalnych z okresu niemowlęctwa poprzez stany kontemplacyjne"
Errata do wystąpienia pani Matyldy Ciołkosz
Powołując się na koncepcję języka jako systemu symbolicznego Ronalda Langackera autorka referatu użyła określeń "płaszczyzna semantyczna" i "płaszczyzna fonologiczna". Langacker pisze oczywiście o strukturach symbolicznych jako dwuBIEGUNOWYCH, operując terminami "BIEGUN semantyczny" i "BIEGUN fonologiczny". To właśnie te terminy miała na myśli autorka, mówiąc o wyżej wspominanych "płaszczyznach".
Niedziela
Leszek Michta „Infradźwieki źródłem przeżyć o charakterze religijnym"
Agnieszka Dąbal „Jak modlitwa może zmienić kształt czaszki – biologiczne podłoże religijności według Franza Josepha Galla"
Martin Lang „Multilevel approach to rituals: The role in synchrony in humancooperative behavior"
Szymon Biduła „Sieć podstawowa mózgu jako podłoże części zjawisk religijnych"
Conference MUR III
Address
Collegium Maius
Michał Bobrzyński Hall
Jagiellońska 15
31-010 Kraków
Date
28.02–1.03.2015